Dropshipping is een logistieke oplossing die webshophouders in staat stelt om online te verkopen zonder dat ze zelf voorraad aanhouden. Praktisch gezien worden de orderafhandeling en het voorraadbeheer uitbesteed, waardoor de webshophouder zich kan richten op de optimalisatie van hun webshop en de conversie van bezoekers in hun webwinkel tot daadwerkelijke verkopen. Het vervolgens inpakken en verzenden van diezelfde orders wordt lang niet altijd als een kernactiviteit gezien en daar hebben veel groothandels en logistiek dienstverleners handig op ingespeeld met een "dropshipping" oplossing.

Eigen voorraadbeheer of uitbesteden via dropshipping?

Voor de orderafhandeling en het beheer van uw webshopvoorraad, heeft u grofweg 3 opties:

1 - U beheert uw voorraad zelf en verstuurt zelf de bestellingen naar klanten
2 - U heeft zelf voorraad, maar laat dit beheren door een derde, die ook de bestellingen voor u inpakt en verstuurd: Dat noemen we 'fulfilment'.
3 - En de meest vergaande oplossing: U heeft geen eigen voorraad, maar toont in uw webwinkel de voorraad van een partner en orders stuurt u naar deze partner door. De partner pakt het bestelde artikel uit zijn voorraad en verstuurt het onder uw bedrijfsnaam naar de klant: Dit noemen we 'dropshipping'.

In dit artikel zullen we u toelichten wat de voor-en nadelen van dropshipping (3) zijn ten opzichte van fulfilment (2) en het eigen voorraad en orderbeheer (1) en uiteraard zullen we de oplossingen met elkaar vergelijken.

Dropshipping vergeleken met fulfilment

Wat is fulfilment?

Bij fulfilment sluit de webshophouder een overeenkomst met een logistiek dienstverlener en verplaatst zijn eigen voorraad naar het magazijn van dit bedrijf. In tegenstelling tot bij dropshipping blijft de webshopeigenaar zélf verantwoordelijk voor de inkoop en samenstelling van de voorraad, net zoals dat het geval zou zijn met een eigen magazijn. Het grote verschil zit er in, dat de webwinkel vanaf dit moment de orders (veelal via een API) geautomatiseerd doorstuurt naar het fulfilment bedrijf. Hier worden vervolgens de bestelde producten uit het magazijn gehaald, ingepakt en verzonden naar het meegegeven afleveradres.

Het fulfilment bedrijf gebruikt uw eigen inpakmateriaal en voegt uw pakbon toe, zodat een klant niet weet dat u dit deel van uw bedrijfsproces hebt uitbesteed. Na verzending ontvangt u via uw koppeling met het fulfilment bedrijf een track & trace die u (veelal ook weer geautomatiseerd) kunt delen met uw klant.

Fulfilment scheelt u dus met name veel inpak en verzendwerk. En in onze ervaring is fulfilment ook voor kleine en middelgrote webshops niet duur, doordat u kunt profiteren van de lagere tarieven die fulfilment bedrijven bij postbedrijven zoals PostNL hebben. Ter indicatie: Vanaf een minimaal maandbedrag van 75-100 euro kunt u meestal fulfilment wel gaan overwegen. In veel gevallen bent u zelfs goedkoper uit via een fulfilment bedrijf, dan wanneer u alles in eigen beheer houdt (bovendien kunt u bij het postkantoor maar tot 18:00 terecht en worden bij fulfilment bedrijven tot laat in de avond uw orders verwerkt, om ze de dag erna te leveren).

Koopt u dus een webshop dat de orderafhandeling en voorraad in eigen beheer heeft, dan is het zeker een idee om fulfilment eens goed door te rekenen. Wij hebben positieve ervaringen met diverse fulfilment oplossingen.

Het verschil met dropshipping

Dropshipping gaat een stap verder dan fulfilment, omdat u in deze vorm van samenwerking ook geen eigen voorraad meer heeft. Uw risico (op winkeldochters en bedrijfsrisico's als brand en diefstal) neemt daarmee fors af, dus op het eerste gezicht lijkt dit een slim concept. Vergelijkbaar met fulfilment is uw webshop in het geval van dropshipping gekoppeld met de systemen van uw partner, waardoor u de (actuele) voorraad van de dropshipping partner in uw webshop toont. Orders die binnenkomen, stuurt u door en worden door de dropshipping partner afgehandeld onder uw bedrijfsnaam, ook vergelijkbaar met fulfilment.

In de praktijk zijn het vaak groothandels die in het verleden alleen op de klassieke manier webshops beleverden en met dropshipping de drempel hebben verlaagd voor webshops. Naast de afwezigheid van voorraadrisico, heeft dropshipping vaak ook een cashflow voordeel: U wordt op het moment dat een klant bij u bestelt door die klant met bijvoorbeeld iDeal betaald, maar rekent achteraf pas bij de dropshipping partner af. 

Hieronder is het orderproces in geval van dropshipping in beeld gebracht:

Dropshipping, hoe werkt het?

 

Geld verdienen met dropshipping

Ga er wel vanuit dat deze voordelen zich vertalen in een lagere marge voor de webshophouder. Of dropshipping een interessant alternatief is zal per situatie dus goed moeten worden doorgerekend. Een bijkomend aspect is dat uw assortiment niet uniek zal zijn wanneer u met een dropshipping partner werkt, wat zonder meer een extra drukkend effect op de marge geeft. In de praktijk zult u om deze redenen vaak zien dat een startende webshop in de eerste periode gebruik maakt van dropshipping en op het moment dat hij weet 'hoe de hazen lopen' zelf gaat inkopen. 

Er zijn in Nederland inmiddels een kleine 1000 bedrijven die zich aanbieden als dropshipment partner, waarbij de één zijn processen hier beter voor heeft ingericht dan de ander. Het loont dus om hier onderzoek naar te doen wanneer u een webwinkel overneemt en deze onderneming op basis van dropshipping werkt.

Dropshipping via Chinese webwinkels

Een recent fenomeen is de samenwerking van veel kleine webshops (vaak snel opgezet op basis van hosted webshop software) met Chinese webshops/platforms zoals AliExpress. Het dropshipping principe werkt hier hetzelfde: als webshophouder onderhoudt u het klant contact en vinden de verkopen via uw webwinkel plaats. De order geeft u door aan de Chinese dropshipping partner. Houdt er wel rekening mee dat de orders via deze constructie niet binnen 24 uur geleverd kunnen worden, maar dat dit zeker 3-7 werkdagen zal duren. Afhankelijk van met welke Chinese webwinkel u samenwerkt kan dit nog verder oplopen.

In de praktijk komen er nogal eens wat klachten binnen over deze Chinese dropshipping webwinkels, dus let goed op wat u overneemt. Het is toch net even lastiger om met Chinese dropshipment partners iets af te stemmen dan met een Nederlandse groothandel die een dropshipment oplossing biedt.

Een bijkomend nadeel is dat de Chinese webshops de producten die u in uw webshop verkoopt hoogstwaarschijnlijk zélf ook aanbieden via een eigen webshop. Uw klanten kunnen dat uiteraard ook zien (mits ze de Chinese webwinkel kennen) en zo snel uw marge achterhalen. Ons inziens lijkt dit een model met een relatief korte horizon.

Let ook goed op dat de producten die u verkoopt veilig zijn! Als verkoper van de niet-Europese producten in Nederland bent u verantwoordelijk voor de kwaliteit van de producten die uw dropshipping partner vanuit Azië verstuurd.

Een voordeel is dat er hosted webshop software aanbieders zijn (zoals Shopify) die al volledige apps aanbieden waarmee u binnen enkele tellen een webshop gevuld kan hebben met de producten van een Chinees platform zoals AliExpress. In theorie is het dus mogelijk om heel erg snel 'in business' te zijn.

De voordelen en nadelen van dropshipping

Samenvattend is dropshipping dus een logistieke oplossing waarmee u online een webwinkel kunt starten zonder zelf voorraad aan te houden en zonder zelf de producten te hoeven versturen (of retouren te verwerken). We zullen de voordelen en de nadelen nog even kort op een rijtje zetten:

Voordelen van dropshipping

1. Geen voorraadrisico: winkeldochters, slecht verkopende producten maar ook de kans op brand of diefstal, deze risico's liggen allen bij de partner.

2. De afhandeling van orders zoals het inpakken, versturen en voorraadbeheer hoeft u niet te organiseren. Dat scheelt tijd en eventueel personeelskosten.

3. Geen eigen voorraad betekent dat u geen eigen magazijn hoeft te huren. Dat scheelt zonder meer in de kosten.

4. Geen voorraad betekent bovendien dat u afkunt met minder werkkapitaal (geld dat feitelijk 'vast' zit in uw voorraad en wat is vereist om uw business te kunnen laten draaien).

5. Normaal gesproken duurt het even voordat een webwinkel de samenstelling van diens assortiment heeft gefinetuned. In het geval van dropshipping kunt u gebruik maken van de kennis van een partner met jarenlange ervaring in de branche. 

6. Het is eenvoudig en goedkoop om grote assortimenten te voeren en dus veel klanten te bedienen. 

Nadelen van dropshipping

1. Uw assortiment is vrijwel nooit uniek via deze oplossing. Groothandels zullen producten niet alleen aan u aanbieden maar ook aan andere wederverkopers. Dat geeft een druk op de marges die u kunt maken.

2. De dropshipping partner is onzichtbaar voor de klant. Als verkoper bent u verantwoordelijk voor een goed verkoop van de verzending, maar ook voor de garantie op de producten. Hier zijn natuurlijk weer afspraken over te maken met (Nederlandse) dropshipping partners, maar de reputatieschade bij fouten ligt bij u. Een actief relatiebeheer is dan ook aan te raden.

3. Er zit een prijskaartje aan het uitbesteden. Iedereen in deze keten wil een boterham verdienen en zeker met een generiek en niet uniek assortiment is het niet eenvoudig om een gezonde marge te maken.

4. Werkt u samen met niet-Europese leveranciers? Bedenk dan goed dat u aansprakelijk bent voor de producten die zij leveren en die u feitelijk de EU in importeert.

5. Dat u de voorraad niet zelf hoeft te beheren, betekent ook dat u deze niet kunt controleren. Stel dat de dropshipping partner de voorraad niet goed bijhoudt, dan kan het zijn dat u producten verkoopt die vervolgens niet leverbaar zijn. Als dit vaker voorkomt kan dit bijzonder frusterend zijn voor u als webshophouder (en bovendien duur).

Conclusie

Dropshipping is een laagdrempelige wijze om te starten met online ondernemen. Zoals we in dit artikel hebben uitgewerkt zitten er zonder meer voordelen aan vast, maar toch ook serieuze nadelen. In onze ervaring is dropshipping een prima manier om te starten in een markt, maar is het belangrijk om na de eerste jaren en bij afdoende omzet echt te gaan kijken naar eigen voorraadbeheer (al dan niet middels fulfilment) met een uniek assortiment waar bovendien minder prijsdruk op staat.